Thursday 12 December 2013

Sweet Escape ~ 3H2M @ Kuching, Sarawak.... Day 1

In sha Allah, akan ku habiskan menulis memori i dan suami ke Kuching..

Bismillahirrahmanirahim....

Al kisahnya, ni la first flight kami as a partner.. sorang menakut tempat tinggi(haku la tu..gayatt!!) , sorang lagi mmg tak berkesempatan kot...keje cam die tu, bkn ada mase nk travel jauh2 lagi.... dan disebabkan aku seorang yg gayat, haruslah ni kali kedua aku naik kapal terbang....cuaknya masih sama, naik MAS @ Air Asia, sama je aku pejam mata kuat2,dan berselewat sepanjang di atas nun.....

berslogankan Air Asia 'Semua pun boleh terbang', adik aku yang belikan tiket ni..aku pun tak ingat bile...yang pasti time promo la kheeennn.... Flight kami pada pukul 8.45 pagi, 28 November 2013. awal ko..... semangat la sangat!!!
ni saje beg nya...

sampai LCCT awal, kami lepak di McD..selambe ko tak order pun, ye la..pagi sangat..mmg tak lalu nk makan.. dalam 8 suku ain pun balik, kami pun cecepat la g check in , bratur sekejap je, coz, kapalterobang udah ready...cop sana, cop sini...dudukla kami kat dalam tu....dapat tepi tingkap, walaupun fenakut, ku gagahi juga....ada somi, leh peluk2, leh genggam2 tangan, kirenye ilangla rasa takut tu kheeen... atas fligt, mmg pak lawak betul kan assistant pilot tu, ada ke dia buat lawak time F.A attendant tu buat 'show' cara2 keseselamatan tu.. malu2 pramugara tu, hensem KO! macam hanak hikaaan je muke die... sempat tido..tup2, udah sampai dalam 10.15 kot..tak pasan sangat, sbb tak amik gambo ape pun, terus ke kaunter taxi....

tips #  since weols g percutian budget, kami tidur di Tune Hotel, kalau dari airport, sila cari kaunter Golden System Car Rental & Tour, die charge rm10 per pax...ok la kan..yg lain tu, ada yang RM29 - RM39 mcm my boss kene... \^^/

Hotel

Tune Hotel antara yang termurah aku survey2... nape pilih TH? sebabnya ni luar mesia, n cost akan lebih pada perjalanan dan JJCM, so kita kene pandai bajet kat situ.. okla kan, duk berdua, amik pakej bilik superior + aircond 24hrs, 3H2M cost nya Rm150....actually, kalau beli lebih awal, ada pernah dpt satu hari rm10 je ko....  kenapa Rm150? aku amik early check in RM11 tak silap... sebabnya, kami dah sampai awal, takkan nk jalan2 bawa beg! ngeh ngeh ngeh... sampai2, check in, baring2 siap..sebab tgh pk, nk sewa keta ke camne.......

Tips # dalam bilik tu, dah nama bajet, plug point ada satu, sila bawa extension plug ya..diam2 sudeyhh.. n aircond 24jam akan ditolak setiap kali kita check in card tu..so pandai2la jimat sampai check out!

Car Rental @ Kuching

macam biasa je hakak2, kita mesti suurvey2 dulu,takkan main aci redah..nanti terkena yang mahai plak! no ni i dapat dri belog Nadia , Nadia the blogger tu(thanks), dia siap buat entry khas pasal kuching sbb ramai no yang email dia..termasuk lah haku!! tq~~
  No Telefon : 0168705340 Haludin, atau 0119192137 Manaf

Plan asal : sewa kereta + driver hari sabtu sahaja , jam 7 lebih die dah ready, sampai malam anta kami ke airport : RM200

Last minute : kami decide nk sewa kereta coz mcm susah je nk gerak2 naik taxi, sbbnya saye ni cepat boring pada satu2 tempat, kalau setengah p tempat lain2, masak nk kuarkan duit poket! so call Haludin, dapat la kereta Viva, Manual(sakit tangan saya Suami) ..kami amik dari Khamis tu, jam 12 - jam 5 petang esoknya : RM130 :D settle
manap buka sebarang manap, penah keje di kampung melayu majidi, anak sudah 5 ko!

Day 1

Tips # - make sure bawa Power bank jika anda menggunakan GPS,Waze by Hp..

Kopi 'O' Corner : semangat kami mencari since ramai nya yg suruh try makan sini, + JJCM team pun pnh datang..sesat sana ni (standardla my husband, dia hanya terer jalan di Johor, even kami duk Bangi..choyy) , akhirnya sampai juga! park kete, gores2 dan menang kad parking, terus g cari tempat duduk.. Menu Pilihan??haruslah nak try Mee Kolok, Roti Daging Mayonis, dan juga Ayam Penyet...
Gambar mmg tak sempat la..cuma ada yg ini..

Set Ayam Bakar...boleh laaa

amacam, korang tgk, korang rasa laparrr tak.

hahahahaha.. siyes kenyang n mee kolok sangat ohsem! pastu tu, uols pusing2 bandar Kuching... nampakla Medan Satok & Kubah Ria, tapi tak singgah lagi..kami decide nk pergi Muzium Kucing...

Tips # , muzium ni atas bukit, didalam bangunan DBKU(DewanbandarayaKuchingUtara)..prob is, kami tgk je bangunan, kitorang terus turun balik...hahahahhahahahhaaha(ok, tak kelakar)..actually, aku dah biasa dah dgn keadaan gini, kalu nk g bercuti, jgn ajak kitorang tau..hahahahaha

sudahnya, we all pergi Mall - tak silap, One City Mall, dekat area airport....dlm byk2 tempat, ko pilih tengok wayang jugak kan!!!! hahahahaha... weols tengok Hunger Game, sbl tu solat dulu disurat tingkat 2, pastu tgk wayang, pusing2, blah! hari pun dah nk gelap, weols decide masuk bilik, mandi, solat jama' sbl hunt for seafood!

TopSpot Seafood

Terletak berdekat dgn Tune Hotel, berhadapan bangunan LHDN, jalan kaki 5 menet dah sampai kalau dari TH la.. tapi sbb kan weols tak sure, weols pn drive ke sana..sbb lpas tu plan nk jalan2 kan! restoran ni kat bahagian atas skali, tingkat 6 tak silap, jgn risau, ada lift! atas tu, mmg banyak sgt restoran.....buat survey dulu, sbbnya da 2 sahaja kedai makanan orang islam, iaitu, no 3 dan no.25..jgn terkejut jika tgk ada je org melayu makan di restoran nombor2 selain yg disebut itu,,jgn tanye, sbb aku pn takde jawapan :D

walaupun i ni 'KurrrUSSS sangat', iols mmg bukan jnis makan byk2 ni... utk dinner haritu, weols g makan kedai no 3. amik udang galah 2 ekor masak butter prawn(rasa nestum, sedap), pucuk Midin yang diagung2kan blogger2 yang pergi(mmg sedap, tapi mcm rasa kankung blacan jew, boleh la), pepahat masak Cili utk sorang makan...urrmmm..tu saje! air limau ais dan air sirap limau! pada penggemar Udang galah, mmg rasa nikmat dpt makan udang beso dgn rege yang ohsem!! total malam tu RM58 hinggit sahaja... lompat bintang sgt!! sbb murah....
The Famous Midin Goreng Belacan

Udang Galah Sedap!!

Pepahat masak Cili

pastu, mcm biasa, pusing2 kuching, n my husband was tired..mana taknye, sbl g kuching ni, 3minggu straight keje, tak cuti2...sabtu ahad pn kerja...buruh sgt... sian tgk die....so, die nk rehat..jln2 p waterfront pun dia tanak,..cuma aku minta die g beli colgate, sbb tak bawak....  tv pon takde, online sajork!!sampai lelap!

Tips # kat TH, smua ada additional cost, termasuk towel n toiletries..tak berbaloi amik pakej tu sbb cuma bagi towel satu, sabun,dan shampoo.benda2 ni leh bawa dari rumah.so, aku dari rumah mmg bawa smua2 ni, towel plak stok yg mmg ko nak buang dah.so aku tinggal je towel2 tu..

nanti sambung key!

1. yeayyy! dah updateee.. hehehhehe

2. MCM BESH JER NAK KENA AJAK EN SOMI P NIE WALAUPOWN CITERNYA MASIH PANJANG

1. Anim Daim...tunggang langgang tulis! nti pergila la, naik AA, murah sikit kan!

3. tq bagi info...thn depan saya ke sana..in shaa Allah

1. Iza Rohaiza, nti sy update hari ke dua dan ke tiga..kene buat research sbl pergi, nti mudah perjalanan kita...tpi sy share simple2 je.. :D